Passieconcert Tiraña Stabat Mater

Passieconcert Tiraña Stabat Mater

Concert in de Jacobuskerk Zeerijp: Stabat Mater van František Tůma en werken van Heinrich Schütz en Gregorio Allegri o.l.v. Tymen Jan Bronda m.m.v. Robert Koolstra (orgel) & Cassandra Luckhardt (cello)

Bij de barok denken we al gauw aan grote namen als Bach, Handel, Telemann en Vivaldi. Hoe groot deze meesters zijn, ze overschaduwen wel hele interessante ‘kleinere goden’. Sinds een aantal jaren is de exotische barok uit Zuid-Amerika herontdekt. Dat heeft al veel prachtige nieuwe ontdekkingen opgeleverd.

Kamerkoor Tiraña vindt dat we ook dichter bij huis dergelijke juwelen kunnen vinden. Met name de Boheemse barok, waarvan Zelenka misschien nog het meest wordt herkend, is een kweekvijver van zulke juwelen. Het is daarom dat Kamerkoor Tiraña heeft gekozen om een Passie programma op te zetten rond het Stabat Mater van František T?ma (1704-1774). Deze kern van moederlijke smart omgeven wij door andere werken uit de paastijd uit de jaren voor T?ma van de grote meester Heinrich Schütz (1585-1672) en zijn Italiaanse tijdgenoot Gregorio Allegri (1582-1652). Van Schütz worden een aantal motetten gezongen uit zijn omvangrijke groep Cantione Sacrae. Alle vier sterk individuele stukken van een uitgesproken moderne inslag. Kennen we Gregorio Allegri vooral van het hemelse Miserere, Tirana neemt juist de veel minder bekende lamentaties voor stille zaterdag op in dit programma. Een harmonische oase in dit verder schurende en van schrijnende weeklagen doordrenkt programma.

We zouden dit programma ook een studie van chromatiek in de muziek kunnen noemen. Zowel T?ma als zijn voorganger Schütz zijn er ware meesters in. De chromatiek (schreden van halve tonen) staat primair de tekstuitbeelding ten dienste. De smart is in T?ma’s werk alom tegenwoordig juist door het zeer inventieve gebruik van chromatiek. Maar ook andere technieken die helpen de tekst in muziek te verbeelden past T?ma vaak toe. De afwisseling van snelle en langzame delen maken dat de spanningsboog in dit stuk voortdurend oploopt. De motetten van Schütz die in dit programma zijn opgenomen zijn van een veel eerdere tijd, maar maken evenzeer gebruik van de technieken tot toon-schilderen op basis van tekst.

Met de samenstelling van dit afwijkende passie concert, wil Tiraña laten horen dat er rond het thema van de Passie meer muzikaal te halen is dan alleen Passionen. De combinatie van de componisten en hun sterk ontwikkelde technieken om op zeer levendige wijze de uit de tekst voortkomende emoties in noten om te zetten maken dit tot een bijzonder programma.

Entree: gratis, collecte na afloop

Deel deze pagina